Neem je uitrusting eens onder de loep. Weet je de voor- en nadelen van je uitrusting? Er is heel veel ontwikkeling in materiaal dus logische keuzes van pakweg tien, vijftien jaar geleden zijn dat nu misschien niet meer.
EN-C tweelijners twee jaar verder
Sinds 2022 kunnen tweelijners EN-C gecertificeerd worden. Inmiddels heeft vrijwel elke fabrikant een EN-C tweelijner. De meeste hebben we gevlogen en sommige uitgebreid getest. Tijd om de balans op te maken!
Een eigen scherm, dat is meestal een EN-B. Zo’n EN-A vliegende deur, da’s enkel voor tijdens de opleiding. Maar tijden veranderen en schermen ook. Is die ingesleten keuze voor B nog wel verstandig? Het wordt tijd voor A-kwaliteit!
Alles over acro: wat is het, hoe begin je en een interview met Nederlands toptalent Luke de Weert.
Met je stuurtokkels controleer je het scherm. Bij snelle manoeuvres kan dat best wat kracht vereisen. Maar ze mogen vooral niet zomaar uit je handen kunnen schieten!
Sturen met de achterste risers
Veel schermen hebben tegenwoordig speciale lussen of handvatten op de achterste risers en uitgekiende verbindingen tussen de risers om sturen bij speed met behulp van de risers mogelijk te maken. Blijkbaar is het een belangrijke vliegtechniek. Maar waarom?
Plezier en verantwoordelijkheid voor twee!
Wat komt er allemaal bij kijken?
Zo, die is binnen. Brevet 2, het bewijs dat je hebt laten zien zelfstandig te kunnen vliegen van een officiële startplaats naar de bijbehorende landingsplaats. Het betekent uiteraard niet dat je uitgeleerd bent. Sterker, nu begint het pas!
Stel je harnas goed af om stabieler te vliegen
Je vliegt het veiligste en meest stabiele A-scherm op de markt. Je probeert thermische condities te vermijden. En toch is het altijd onrustig in de lucht als jij vliegt, terwijl andere piloten de omstandigheden boterzacht vinden. Herken je dit?
Prachtige uitzichten, elkaars stoere manoeuvres, we leggen het graag vast op de foto. Maar hoe krijg je een wat fraaier plaatje dan de standaard GoPro of telefoon-selfie?
De KNVvL regels schrijven een helm gecertificeerd volgens de norm EN-966 voor. Maar wat houdt die norm eigenlijk in? En voldoet een skihelm of fietshelm niet net zo goed? We zochten het uit en vroegen enkele paragliding- en deltascholen om hun visie op de kinbeschermer.
Paragliding en deltavliegen gelden als risicosport. Dit heeft gevolgen voor verzekeringen en de aansprakelijkheid bij een ongeluk. Instructeur en verzekeringsspecialist Erwin Voogt legt uit waar je op moet letten.
Een handige manier van vouwen voor minder stress bij de start.
Een truuk om met een simpele handeling uit de spaghetti te komen.
Vliegen met minimale daalsnelheid
Minimum Sink vliegen. Wat houdt dat eigenlijk in en waarom zou je juist wel of juist niet op 'min sink' moeten vliegen?
De Vivo 2 en de LiVi van Airdesign die we afgelopen najaar uitgebreid mochten vliegen zijn helemaal identiek ontworpen, behalve dat de LiVi van lichtgewicht materialen is gemaakt. Het zijn beide EN-B schermen en ze hebben dezelfde vorm, afmeting en strekking. Wat merk je daarvan als piloot?
Regen en harde wind was de voorspelling, maar ervaren Stubai Cupgangers weten wel dat het weer altijd meevalt op het openingsfestival van het vliegjaar.
De jaarlijkse Coupe Icare, het vliegfestijn in het Franse Saint-Hilaire du Touvet beleefde dit jaar haar vijftigste editie. Na de coronapandemie is het festival weer op volle sterkte. En stiekem mochten we ook al de 'geheime' Nova Codex vliegen.
Op zoek naar een fijne lage EN-B? Dan is de Gin Evora misschien wat voor jou. Lees ons testverslag van een weekje Bassano.
Een half dozijn EN-C 2-lijners werd deze Stubai Cup gepresenteerd. We vlogen ze allemaal, inclusief de Ozone Photon en de super slanke Swing Libra RS.
De Nyos 2 RS is de laatste versie van Swing’s hoge EN-B. Swing geeft de keuze uit maar liefst vier schermen in de toch al volle EN-B klasse. Lift zoekt uit waarin de Nyos 2 RS zich onderscheidt.
De nieuwe Nova Mentor 7 Light is een high-tech scherm in de hoge EN-B klasse, ontworpen voor ambitieuze cross country piloten. Wij mochten er een zomer mee vliegen in de Alpen en ontdekten dat het niet alleen top presteert, maar ook een heel vriendelijk scherm is.
De aankondiging van de Flare Moustache maakte nogal wat los op internet en in de Nederlandse soar- en kitewereld. Is het nou een miniwing? Een kite? Een paraglider? En hoe zou 'ie vliegen?
Corona voorbij en de Stubai Cup is terug. Met Föhn dit keer, maar dat mocht het vliegfestival niet deren.
Gelukkig terug in volle glorie dit jaar: de Coupe Icare. Deze 49e editie was wederom een kleurrijk spectakel.
60 km/u claimt Bruce Goldsmith als topsnelheid voor zijn kleurrijke Cure2. Ongekend snel voor een EN-C. We kijken of het waar is!
De Swing Helios RS, een EN-C van minder dan 4 kilo en toch met RAST. Een betrouwbaar maatje voor hike&fly-avonturen.
Skywalk heeft een nieuw zitharnas met plankje uitgebracht dat licht en toch sterk is. Het is net even anders dan de meeste zitharnassen, die óf sterk zijn maar vrij zwaar en groot, óf omkeerbaar en licht, maar minder comfortabel of sterk.
Een hoge B zoals een hoge B hoort te zijn - we vlogen de nieuwe Chili 5 twee weken bij het prachtige Lac de Serre Poncon.
Net voor de COVID-19 Lockdown kunnen we de nieuwste gerenatie EN-A's vliegen op de Stubai Cup. Vliegende deuren? Niet meer annno 2020!
Meer dan 100.000 bezoekers kwamen naar deze editie van het Franse Vliegfestival. En wij waren er uiteraard bij voor de laatste nieuwtjes.
Vliegen met een scherm van minder dan een kilo? Tijdens het testival in Kössen probeerden we de nieuwe generatie single skins.
Wederom wonderlijk goede omstandigheden tijdens de Stubai Cup. We vlogen onder andere de nieuwste tandemschermen.
Maya is een nieuw paragliding merk, afkomstig uit Turkije. We spraken met de ontwerper en voelden het model Shaman, een EN-B, aan de tand in de thuisbasis Ölüdeniz.
De lichtgewicht alleskunner van Skywalk. Plus een blik op de harnassen van Maya.
Met onder andere de Nova Phantom, Advance Sigma 10, Swing Arcus RS, BGD Epic en een vergelijking van lichtgewicht schermen.
Verslag van het festival, de films en een overzicht van enkele onbekendere merken.
Een acrotrainer voor ervaren acrobeginners.
Na een paar appjes van bevriende Britse piloten hebben we de ferry naar Dover geboekt en pakken we de schermen in voor een rondreis door Engeland en Wales. Kun je daar vliegen dan? Jazeker!
De Franse Pyreneeën: het kleine broertje van de Alpen. Ruig en toegankelijk.
Wie bereid is een paar uurtjes verder te rijden dan de Alpen, vindt aan de zuidkant van de Pyreneeën, in Noord-Spanje dus, enkele van de beste vliegplekken in Europa. De bekendste drie zijn Castejón de Sos, Àger en natuurlijk de place-to-be voor acrovliegen: Organyà.
Vliegparadijs in opkomst.
Para-alpinisme op de Mont Blanc. Hike&fly Chamonix, Frankrijk.
Zo af en toe gebeurt het. Zelfs in het vliegwalhalla Ölüdeniz aan de zuidkust van Turkije. Teveel wind of teveel wolken of allebei. Wat nu?
Jaren werd er over gesproken, razendsnel werd er gebouwd: we kunnen met de comfortabele kabelbaan naar de top van de Babadag!
We interviewden de winnaars Chrigel Mauer, Damien Lacaze en Maxime Pinot.
Luke de Weert is wereldkampioen acro! Een interview en uitgebreid verslag van de nek aan nek race met Théo de Blic.
De Red Bull X-Alps heeft een nieuwe racedirector: Ferdinand Vogel. We spraken Ferdinand over zijn vliegcarrière en plannen.
Een kijkje achter de schermen bij de grootste en meeste spectaculaire paraglidingrace.
Na het afbranden van Volantis herbouwt Paraglidingschool Inferno zijn hotel om tot Paralodge.
Jaren na de eerste aankondiging stond plotseling de serie video’s begin augustus online: Master Acro, de ultieme acro instructievideo van Pál Takáts
Een nauwkeurige weervoorspelling specifiek voor jouw lierveld aangevuld met de actuele windmeting ter plekke, zou dat niet ideaal zijn? Het is mogelijk met een WOW-NL weerstation en de KNVvL wil daaraan bijdragen!
Prachtige beelden met een stevig prijskaartje.
De beste veertien acropiloten van het moment gingen een vriendelijke strijd met elkaar aan in Organyá tijdens de derde Acro Game begin augustus
Eind augustus was de eerste RedBull AcroCross wedstrijd in Sopot (Bulgarije). Tijdens dit nieuwe, verrassende concept moeten piloten een overland-taak uitvoeren en op diverse waypoints tevens een acromanoeuvre doen om punten te verzamelen. Ook de Nederlandse acropiloot Luke de Weert deed mee.
De nieuwste paraglidingschool in Nederland is een bijzondere: Pedro Verticalo Adventures neemt het liefst piloten mee op avontuurlijke trips.
Meting en voorspelling in een oogopslag.
Met de meest nauwkeurige voorspelling voor Nederland: KNMI Harmonie.
Een veiligheidstraining, performance-training of SIV - Simulation d’Incidents en Vol. Allemaal verschillende benamingen voor min of meer hetzelfde: leren omgaan met onverwachte situaties in de lucht.
Hoe gaat een schermkeuring eigenlijk in z’n werk?
Het Nederlandse Flightcoach heeft een geavanceerde paraglidingsimulator gebouwd. Sinds kort kun je bij hen een training boeken. Lift mocht het uitproberen. Spel of echt?
Luke de Weert werd vijfde in de AcroMAX en scoorde een bronzen medaille bij de wereldkampioenschappen.